luni, 12 decembrie 2016

Bradut de Craciun cu leduri

english version


   Inspirat de o postare a lui Andy (Doz' Blog) si de gasirea unui articol numit DIY An Arduino Project: How To Make Flashy Christmas Lights Ornaments am facut si eu un mic bradut de Craciun cu 9 beculete (al zecelele este cel de la D13).
   Schema de test este urmatoarea, doar ca eu am folosit o varianta mai ieftina, o placa Nano cu microcontroler ATmega168, achizitionata de la ArduShop.ro cu reducerea de 5% prin folosirea codului Z4A413ZN (puteti sa-l folositi si voi cu incredere):
    Ledurile pot avea orice culoare si sunt inseriate cu cate o rezistenta de limitare a curentului.
Eu am pus rezistente egale de 470 ohmi, dar, in functie de culoare si curentul maxim prin led, se calculeaza usor. Curentul maxim este de 20mA, iar caderea de tensiune pe led variaza de tehnologia de relaizare si culoare, dupa cum am prezentat in articolul Verificare caracteristici LED-uri: multicolore (RGB) sau monocolore
   Pentru un led rosu, care are o cadere de tensiune de 2..2,1V si curent maxim de 20mA, rezistenta de limitare pentru comanda cu 5V ar trebui sa aiba o valoare de 150 ohmi. 
R = (Ucom - Uled)/Imax = (5-2)/0,02 = 150 ohmi (150R)
   Pentru un led verde sau alabastru, unde caderea de tensiune este 2,9-3,1V, rezistenta de limitare are valoarea de cca 100 ohmi, iar pentru un led albastru cu cadere de tensiune de 3,2V rezistenta calculata are valoarea de 90 ohmi. 
   Aceste valori sunt minime, ele se aleg un pic mai mari, adica in loc de 150 ohmi pentru led-ul rosu se alege un 180 ohmi sau 220 ohmi... la verde si albastru se poate pune 150 ohmi, iar la alb macar 100 ohmi..  
   Cum am acum curentul este mic, pentru 470 ohmi, la ledul rosu curentul este de cca 6mA, la led-ul verde 4,5mA iar la alb 3,8mA.. 
   Dar pentru a "dormi linistiti" masuram caderea de tensiune, cum am prezentat in articolul mentionat mai sus, dar masuram si curentul, deci ne trebuie 2 aparate de masura, deoarec eledurile verzi galbene au o cadere de tensiune de cca 2V nu 3V ca cele noi...
   Revenind la partea de bradut cu leduri, am folosit 2 sketch-uri derivate din cel prezentat in articolul de pe makeuseof.com, primul (chrithmas_lights_1.ino) alege aleator unul din leduri si il aprinde (nu conteaza daca a fost anterior aprins), asteapta 50ms si alege aleator un led si-i da comanda de stingere (nu conteaza daca a mai fost stins), iar in al doilea sketch (christmas_lights_1a.ino) timpul intre comanda de aprindere si stingere are valaore aleatoare intre 10 si 100ms.
  Am facut cateva filmulete, cabd am avut toate ledurile rosii:
1) cu primul sketch:
2) cu al doilea sketch:
si filmuletul luminite pentru bradul de Craciun (3) cu leduri avand culori diferite:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu