joi, 14 februarie 2013

Arduino ca wattmetru pentru consumatori casnici

    Putem afla puterea instantanee consumata a unui consumator casnic sau consumul instantaneu al echipamentelor din casa sau de pe un circuit electric prin folosirea unui transformator de curent (sau a unui senzor dedicat gen ACS713, ACS713, ACS756) si a unui transformator coborator, pentru a izola placa de dezvoltare (si implicit calculatorul daca e legat prin USB pentru a programa sketch-ul).

   In desenul de mai sus apar si niste module, acestea fiind niste module de conversie tensiune alternativa in tensiune continua, in cazul de fata "redresoare monoalternanta fara prag", deoarece microcontrolerul nu accepta tensiuni negative pe intrarile analogice utilizate pentru masurare (nici pe cele digitale).
   Desi se gasesc pe internet si in cartile de specialitate scheme mai simple sau mai complexe, eu m-am oprit la una publicata in revista Tehnium nr. 11 din 1988, in articolul "Multimetru" scris de dl. Milian Oros.


   Am redesenat in Cadsoft EAGLE schema pentru a realiza o varianta de cablaj, obtinand:




desenat de niq_ro

   Modulul (modulele) necesita alimentare simetrica stabilizata de +/-5V, aceasta putand apoi alimenta si placa de dezvoltare sau montajul cu microcontroler.

   Revenind la schema, am considerat ca pot folosi transformatoare de curent (mai) ieftine. Cautand pe net am depistat produsele firmei indiene TALEMA si m-am oprit la transformatorul de curent AC-1020 care costa 3,22 lei la TME ajungand la 9,50lei la ADELAIDA.

   Schema tipica de conectare este:
iar caracteristica este:

   Montarea transformatorului consta in trecerea cablului de alimentare al consumatorului sau a circuitului prin "gaura" din transformator si montarea unei rezistente de 100 ohmi la pinii 1-2 (extremitati) si masurarea tensiunii pe aceasta rezistenta. Din fisa de catalog se observa pentru acest transformator de curent se poate folosi pentru un curent nominal de 20A, iar cel maxim admis e de 60A, arhisuficient pentru ce am eu nevoie. Pentru curenti mai mici de 1A sunt sanse sa nu fie liniara dependenta, dar asta se poate verifica, prin masurarea tensiunii pe rezistenta si compararea cu indicatia unui ampermetru de curent alternativ pus in circuitul urmarit.
    La un circuit electric tensiunea alternativa de la iesirea transformatorului de curent poate depasi 1,1V (vreau sa folosesc refenta interna a microcontrolerului), am pus si acolo un divizor rezistiv (semireglabil multitura):






- va urma -

3 comentarii:

  1. e bine de studiat site-ul http://openenergymonitor.org/emon/buildingblocks despre masurarea tensiunii si curentului electric :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut Nicu,eu imi cer scuze dar unde este continuarea?

    RăspundețiȘtergere