vineri, 7 iunie 2013

Afisajul folosit la telefoanele Nokia 5110/3310 si Arduino

   Fata de afisajul cu cristale lichide pe 2 randuri si 16 coloane, pe care l-am tot prezentat, acum e randul afisajului folosit la telefoanele Nokia 5110/3310, care foloseste controlerul PCD8544, afisarea facandu-se la o rezolutie de 48x84 puncte (pixeli).
   Un articol cu prezentare sugestiva este Nokia LCD 3310 + Arduino:
  Dupa cum se constata de aici si din datasheet, tensiunile recomandate de alimentare si comanda sunt intre 2,7 si 3,3V... mai mici decat cea de 5V a lui Arduino, asa ca eu as lucra pe "adaptoate de nivel logic", realizate din divizoare rezistive, cum e prezentat la Nokia 3310 display and Arduino connections:
 .. pe scurt tensiunea de 5V de alimentare este "scazuta" cu cca. 2V (3 x0,65.0,7V), iar tensiunile de control, sunte reduse cu divizor rezistiv.
     Schema de la Electrónica de Invierno devine:
   Un articol care trateaza acest mod de conectare se numeste How to use the Nokia 5110 LCD Module at Arduino, folosind o limitare de curent prin inserierea unor rezistente de 10k pe liniile de comanda:
11.6.2013
   Din aceste informatii, m-am gandit la o varianta, care combina, aceste 2 variante:
   Partea de adaptor, completata cu posibilitatea aprinderii permanente a LED-ului de fundal sau in functie de tensiunea de pe un anumit pin sau chiar stins permanent, are schema urmatoare:

   Cablajul, respectiv montajul desenat cu ajutorul programului Eagle PCB Editor pot fi realizate astfel:

   Cand va compar cablajul realizat cu dimensiunile placutei afisajului, am constatat ca pinii sunt inscriptionati altfel fata de ce am gasit pe net...


   Am verificat si la furnizor si... surpriza, inscriptionarea corespunde documentatiei lui:
1.RST----------- reset.
2.CE------------ chip selection.
3.DC------------ data/commands choice.
4.DIN----------- serial data line.
5.CLK----------- serial Clock Speed.
6.3.3V---------- VCC.
7.LIGHT--------- backlight control terminal.
8.GND----------- power negative.
si se mentioneaza ca "tensiune de alimentare: 2.7V-3.3V, chiar si  5V este OK, dar o parte a ecranului a devenit negru când a fost testat"..."nivelele logice: 2.7-5V".

   Voi reface cablajul pentru noua configuratie, pastrand schema, cu reducerea tensiunii cu 3 diode si limitarea curentului pe terminalele de comanda...   



16.iun.2013
   Am facut un mic montaj pe un cablaj de test, folosind conectori mama si tata. plus jamper pentru selectia iluminarii fundalului (permenent sau functie de comanda unui pin):
 
am conectat montajul la Arduino 
si am constatat ca nici macar LED-urile de fundal nu se aprind...
dupa masuratori si folosind lupa am descoperi ca cele 4 rezistente de 18 ohmi din schema sunt de 270 ohmi, iar LED-urile sunt montate invers... 
PS: afisajul se aprinde daca se conecteaza pinul la masa...
 
... momentan atat... :(  totusi, cred ca o sa recuperez un afisaj dintr-un telefon vechi deoarece am gasit un mic tutorial la http://serdisplib.sourceforge.net/ser/pcd8544.html

PS: Dupa ce am mai studiat documentatia despre afisaj, gasita la techref.massmind.org,am ajuns la concluzia ca ecranul nu era presat bine in carcasa si...
apoi:


2 comentarii:

  1. Hello, you can connect two lcd nokia 5110 to arduino UNO?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. I have not tried, but it is possible to go by switching pin SCE (Chip Enable).. one active one in stand by... like multiplexing... you must try...

      Ștergere