luni, 26 septembrie 2016

Masurare valoare tensiune retea (2)


    In articolul anterior, am calculat tensiunea retelei dupa ce am masurat tensiunea continua redresata de la un transformator coborator, dar am zis sa testez si varianta de masurarea a tensiunii alternative din secundarului unui transformator peste care se suprapune o tensiune continua, cum este prezentata in articolul Measuring AC Voltage with an AC to AC power adapter de pe site-ul OpenEnergyMonitor:
   Dupa cum se observa, tensiunea din secundarul transformatorului are o valoare mare pentru a fi masurata direct de Arduino si, in plus, are si componenta negativa, de accea se foloseste un divizor cu raportul de 1/11 si apoi se adauga 2,5V tensiune continua, asa ca aceasta tensiune se poate masura de Arduino sau alt microcontroler.
   Am realizat si eu un montaj de test si am incarcat sketch-ul de test din libraria EmonLib:
    Dupa cum am scris mai inainte, daca nu ar fi componenta continua dupa divizor tensiunea ar avea forma:
dar dupa "injectarea" celor 2.5V (jumatate din tensiunea de alimentare a placii Arduino):
   Deoarece sunt greu de urmarit datele pe ecranul de monitorizare seriala, am conectat un modul de afisaj cu 8 cifre led controlate de un MAX7219, care l-am mai folosit si prezentat si prin articole, primul fiind Modul de afisare cu 8 cifre LED din 7 segmente fiecare controlate de MAX7219
   Am pastrat schema de baza, prezentata acolo, pentru libraria LedControl despre care se poate citi in materialul The Arduino LedControl library:
si am conectat pinul A2 la punctul de masura:
   Am scris un sketch pentru a afisa tensiunea, el fiind main_voltage_emonlib_1.ino si am facut teste
ulterior am folosit sketch-ul main_voltage_emonlib_1a2.ino care masoara de 10 ori si face o medie a masuratorilor.
   Am facut si niste filmulete:

 

Un comentariu:

  1. Salut Nicu si felicitari pentru toata munca ta! plecand de la aceasta idee( adica masurarea tens. alternative) s-ar putea masura , cu oarecare precizie, tens de ordinul mv si frecventa de 1khz? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere