joi, 15 septembrie 2016

Masurare valoare tensiune retea: 230V/50Hz


   Pentru aplicatii in care am nevoie de valoarea tensiunii de la priza m-am gandit sa folosesc un sistem simplu, care imi permite sa il fac si independent: transformator coborator, redresare, filtrare tensiune, stabilizare si reducere la 5V pentru alimentare Arduino sau microcontroler ATmega328 (sau altceva mai slabut).
si schema de test complexa (cu LM7805 pentru stabilizare) desi eu am in montaj un LM317 reglat la 5V, cum am prezentat in articolul Stabilizator tensiune cu LM317:
dar importanta e partea pentru masurare:
   Pentru a avea precizie de masurare, am folosit tensiunea de referinta interna, de 1,1V a placii Arduino, deci tensiunea la pinul A0 nu poate depasi aceasta valoare.
UA0/U2=R1/(R1+R2)
  Tensiunea maxima care o pot masura cu valorile rezistentelor din divizorul rezistiv este:
U2 = UA0*(R1+R2)/R1 = 1,1V*(1k+22k)/1k=25,3V
   Deoarece valoarea tensiunii U2 este:
U2 = U1*1,41-Udiode
rezulta ca tensiunea alternativa in secundar este
U1 = (U2+Udiode)/1,41
rezulta ca valoarea tensiunii din retea 
U0 = U1*k,
unde k este raportul de transformare.

Exemplu: Am un transformator care este inscriptionat 220V/2x12V 220mA dar la iesire am masurat 11V deci raportul de transformare este 220:11=20. Caderea de tensiune pe o dioda redresoare 1N4007 in sarcina este de 0,6.-0,7V, alegem valoare Udiode=0,65V. Deoarece si rezistentele au o toleranta, voi folosi si un coeficient de corectie, pentur a avea o indicatie ca a unui aparat de masura.

   Am folosit un afisaj controlat de integratul TM1637 cu 4 cifre led din 7 segmente fiecare, pe care l-am prezentat pe blog, in articolul de la http://nicuflorica.blogspot.ro/2016/04/afisaj-cu-4-cifre-controlate-de-tm1637.html si caruia i-am adaptat si o librarie gasita pe net, dupa cum gasiti pe canalul de Github: https://github.com/tehniq3/TM1637-display.
   Am pastrat schema de conectare la placa compatibila Arduino Uno:
si am conectat si pinul A0 la divizorul rezistiv, pe langa alimentare.
   Am facut niste filmulete, in care prezint cele descrise mai sus, in care sketch-ul folosit este main-voltage_0.ino:





PS: O metoda interesanta este prezentata in articolul Measuring AC Voltage with an AC to AC power adapter

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu